12 dec. 2012

Discountul în lucrul manual

Nu știu cum lucrează alți artizani și cum își fixează prețurile și reducerile, dar pot povesti ore în șir despre munca mea și motivul pentru care cred că a cere discount unui om care lucrează produse unicat cu mâinile lui este echivalent cu furtul demnității lui.



S-a întâmplat să văd obiceiul ăsta și prin diverse târguri din Maramureș și Moldova, unde țăranii își vindeau pe te miri ce obiecte lucrate de cu iarnă pentru turiștii din vară. Turiști care plătesc sute de euro pe transport, cazare, restaurante și suvenire și, dintr-o dată, 15 lei pentru o traistă tricotată din fir de lână tors și țesut de mâinile unei țărănci este o avere. Traista aia chiar este o avere, numai suma de 15 lei este simbolică!

Un prieten spunea o chestie: pentru fiecare preț există un cumpărător. Dacă mergi într-un magazin de firmă și nu vezi o reducere pe etichetă, e logic că n-o să mergi la casă să întrebi dacă ți-l vinde mai ieftin dacă iei două bucăți. Dar acolo dintr-o dată e bine să cheltuiești mulți bani, pentru că afișezi un brand și o etichetă.

Brandul meu este Simcute. E mic pentru că doar eu lucrez la el, nu o armată de angajați. E ieftin pentru că sunt la început și vreau să ajungă numele meu la urechile cât mai multor oameni care iubesc ceea ce fac.

Așa că dacă vezi un produs care-ți place și e lucrat de mâinile mele, întreabă-te dacă îți place cu adevărat și nu e doar un capriciu și dacă îți permiți să-l cumperi. Dar nu mă umili, pentru că arta nu se prostituează.

Și pentru că de multe ori am impresia că trebuie să mă justific oamenilor de ce o broșă costă 10 lei, o să rezum procesul de creație:

1. Aprovizionare cu materiale de lucru (papetărie de tot felul, pastă modelatoare, culori, pensule, accesorii pentru bijuterii, pile pentru finisaje, lacuri, adezivi etc.). Din mai multe locuri în repetate reprize (timp și bani)
2. Ideea originală, care este adeseori o muncă de cercetare, de inspirație (timp)
3. Schițe. Unele produse n-au nevoie de încercări, alte da, de pagini pline de desene (timp)
4. Modelare produs și lăsat la uscat o zi (nu, nu cumpăr baza broșei gata făcută, o modelez eu cu mâinile și cu făcălețul, apoi o las la uscat 24 de ore) (timp)
5. Finisare produs (dacă a fost modelat, asta nu înseamnă că e gata de pictat, ci se lustruiește cu pila până când marginile și toate fețele sunt fine, chiar și o oră dacă broșa are forme neregulate) (timp)
6. Pictare produs (aici intră în acțiune inspirația, îndemânarea, experiența) (timp)
7. Lăcuire produs și uscare cel puțin o zi (timp)
8. Fotografiere + editare foto (timp și bani într-un aparat ok)
9. Promovare (timp)
10. Ambalare dacă se cere (timp)
11. Livrare, fie că e predare personală sau o tură la poștă (timp)
+ conversat prin email cu clienții, răspuns la solicitări de reduceri etc. Sunt cazuri în care mă conversez și în 50 de emailuri cu un client pentru un singur produs, pentru că așa e când lucrezi la comandă.
+ ani de pregătire, evoluție și perfecționare în care mai trebuie să mănânci, să plătești facturi, să ai și viață.

Toate astea pentru o avere de 10 lei.

Vă mulțumesc pentru aprecieri pe Facebook dacă vă plac produsele mele, dar cel mai mult vă mulțumesc pentru comenzile elegante! În curând vă voi arăta un mic filmuleț despre cine sunt, cum este la mine în atelier și cum lucrez, să ne cunoaștem mai bine.

Bonus info: vă promit că în timp și cu ajutorul vostru vor crește și calitatea produselor și renumele și prețurile și atunci toată lumea va fi mulțumită :) Vă pup!

Un comentariu:

  1. Foarte adevarat ce ai scris aici, din pacate oamenii se vor tocmi pentru produse handmade deoarece la unii artizani merge. Pana acum nu mi s-a intamplat sa se tocmeasca cineva, doar am auzit comentarii ca am preturi mari, etc. dar asta se intampla in cazul oamenilor care habar nu au ce e ala un proces de creatie. Faci niste lucruri foarte frumoase dar din pacate nu ai mai scris demult pe blog.

    RăspundețiȘtergere